ATK som grundlag for træningen
Erik Olsen fra Slangerup Speedway Klub var blandt de første i DMU til at tage ATK træner-uddannelsen.
Lige siden har han arbejdet med ATK i klubben med fokus på strukturen og miljøet for træningen.
I mange år har speedwaytræning foregået mellem far og søn, og selvom det giver et stærkt bånd, så kan man også lære af andre sportsgrene med en fast træner i klubben. Det var også Erik Olsens overbevisning, da hans søn startede til speedway i 2010, hvor Erik ganske hurtigt påtog sig trænerrollen i Slangerup.
– Jeg går meget op i tingene, når jeg først beskæftiger mig med dem, og jeg syntes vores træningsdage kunne have gavn af mere struktur og fokus på kørernes fysik. Så jeg startede som træner i klubben for de mindre klasser og kom hurtigt på ATK uddannelsens første modul. Her fik jeg rigtig mange værktøjer, som jeg har udviklet løbende, fortæller Erik og fortsætter:
– Meget af arbejdet har lagt i at skabe et koncept med en struktur for træningen, ligesom vi har forbedret banen ved at grave små render, så den bedre kan tåle vand og er nem at udjævne efter træningen. Det har gjort en stor forskel. Man kunne hurtigt mærke, at børnene var glade for faste rammer og en fast træner, som mødte dem i øjenhøjde og tilpassede træningen til deres individuelle niveau. Det gav plads til at træne både deres kørerteknik, fysiske form og simpel mentaltræning inden et heat og efter et dårligt heat.
Fælles opbakning er vigtig
Efter 7-8 år og et skift i klubben, er den faste trænerrolle for de mindre klasser givet videre til en anden, mens Erik nu sideløbende følger udviklingsplanen for klubbens 500cc kørere. Erik vil dog gerne dele sin erfaringer til dem, som overvejer at blive træner i deres klub.
– Jeg vil klart anbefale, at man tager uddannelsen som ATK træner og får de grundlæggende værktøjer. Det vigtigste er selv at komme med gejsten og lysten til at være træner. Så begynder det sjove for alvor, når man sætter træningen sammen og ser de unge kørere få succes og selvtillid på banen. Og så skal man passe på, at fokus ikke kun bliver på at vinde, men også dyrke fællesskabet til træningen.
– Det vigtigste for alle er at have det sjovt, det gælder både trænerne, kørerne og forældrene. Derfor er det også vigtigt, at der er fælles opbakning i klubben og et mål om, at alle kørere bliver bedre. Jo flere trænere i klubben, der arbejder sammen, des nemmere bliver arbejdet også – ligesom forældre kan hjælpe med at få de praktiske ting til at spille på en træningsdag. Derfra kan man altid finde mere inspiration og udvikle sig som træner med mere uddannelse, hvis der er behov for det i klubben, afslutter Erik Olsen.
(Artikel fra Motorbladet april. 2021)