ATK giver et bredere perspektiv

Mange kender måske Kasper Jensen som tidligere elitekører og med flere titler som danmarksmester i motocross. Han har dog også stået i trænerrollen, hvor bl.a. ATK-værktøjerne har været en stor hjælp.

Kasper Jensen fra Sønderborg Motor Club har været på begge sider af træningsbanen, som årelang elitekører og efterfølgende som træner. Han har været på flere trænerkurser, heriblandt ATK, og ser en stor fordel i at fokusere på tilpasset træning til den enkelte kører ud fra alder og niveau:

– Sammenlignet med min egen opstart i sporten, synes jeg, at det er rigtig godt, at der er kommet så meget fokus på at træne struktureret og målrettet for helt unge kørere. Jeg startede allerede som 3-årig med at køre og havde tidligt høje ambitioner, så jeg gik hårdt til den med min far som træner.

– Men over en bred kam kan man jo ikke træne alle kørere på den måde. Og med en generel bedre forståelse for børns udvikling i dag kan vi bruge ATK-principperne til at gøre det meget sjovere og lærerigt for alle kørerne. Så som én, der har været i sporten hele livet, har ATK givet mig et bredere perspektiv på, hvad det vil sige at træne godt.

Samarbejde mellem træner og forældre

Forældrene spiller en vigtig rolle under træningen, ikke kunne for at hjælpe med praktik og udstyr, men også som moralsk støtte til deres børn. Derfor er det vigtigt at inddrage forældrene i det, man har lært som træner, så alle har en forståelse for sammensætningen af træningen.

Kasper Jensen fortæller i den forbindelse, hvordan teorien fra ATK, kan hjælpe med at lægge en plan og strukturere en træning, men at det rigtige arbejde først begynder, når alle på banen skal inddrages i planen:

– Det vigtigste er klart, at man skal have respekt for træneren og at man som træner skal sætte sig i respekt. Så får man de bedste resultater. Der ligger samtidigt et stort ansvar hos træneren i at fortælle både kørere og forældre, hvorfor man presser kørerne eller f.eks. træner et langsomt spor på banen, så kørerne lærer at køre her også. Gør man ikke det, kan kørere og forældre undre sig, hvorfor man træner et ”dårligt spor”.

– Som forældre har man så også et ansvar i forhold til at lade træneren styre træningen ud fra den plan, der er lagt for kørerne på længere sigt. Som forælder er det vigtigt at give moralsk støtte, ligesom feedback kan være godt, men man kan også komme til at forvirre sit barn ved at lægge vægt på noget end det, træneren lægger vægt på. Så snak løbende med træneren, der ofte som autoritetsfigur kommer lettere igennem til kørerne, afslutter Kasper Jensen.

Artikel fra Motorbladet September 2021